donderdag 24 november 2011

"Paardners"

“Paardners” met wie ik een tijdje op weg ben geweest of waar ik momenteel de reis nog mee aan het maken ben.
Omdat er zo dikwijls wordt gezegd:”Het zijn de mensen die moeten leren, niet de paarden”, vertel ik hieronder over enkele van de paarden die mij iets of veel geleerd hebben. Dit niet enkel door zelf heel de tijd met hen gewerkt te hebben maar door wat ze me lieten zien toen ik de mensen begeleidde om met (hun) paard(en) om te gaan.

Maya

Alfamerrie van een kudde paarden in Polen.
Mijn eerste stappen in het anders leren omgaan met paarden tijdens grondwerk en dan kom je zo een paard tegen. Zij draaide gewoon haar achterhand naar je en begon dan achterwaarts te stappen en met haar achterbenen uit te halen. De les die ik daar uit haalde was dat wat je ook in boeken mag lezen, de werkelijkheid kan hard zijn. Maar nog belangrijker is dat je er zelf moest ‘staan’. Je moet de energie in jezelf vinden en vergroten. En dat vraagt werken aan jezelf.
Een dag later gaan we naar twee hengsten kijken. Gewoon prachtig. Eén vingerbeweging was voldoende om hun aandacht te trekken en hen van hand te laten veranderen.

Madonna

Ik werd gevraagd om een demo te geven over de manier waarop ik met paarden omga. Mag ik daar met Madonna werken, een Vlaams Trekpaard. Wauw, wat een pracht en kracht en een achterhand om u tegen te zeggen. De wijsheid die Madonna mij gegeven heeft is dat als je paarden, hoe groot, krachtig, sterk, zwaar, enz. op de juiste manier uitnodigt, ze op je uitnodigingen zullen ingaan.

...

kijk ook op www.reflections-online.be

Geen opmerkingen: